Het Platform voor Duurzame Luchtvaart (PDL) heeft zaterdag een bericht
daarover in het Dagblad van het Noorden en De Telegraaf bevestigd. De
organisatie voert momenteel intensief gesprekken met deze ‘Noorderluchtlijn’
(NLL) met onder meer Schiphol, luchthaven Eelde, de Nederlandse Spoorwegen
(NS), het rijk en de noordelijke provincies.

Zuiderzeelijn
Volgens de PDL kan de luchtlijn een goed alternatief zijn voor de
Zuiderzeelijn, een hogesnelheidslijn waarvoor het noorden zich de afgelopen
twintig jaar hard maakte. Het kabinet schoot dit plan in 2007 definitief af.
De enorme investering zou nauwelijks een bijdrage leveren aan de versterking
van de economische structuur of de verbetering van de bereikbaarheid van het
noorden.

De exploitatiekosten van de Noorderluchtlijn zouden volgens een eerste
verkenning 8 miljoen euro per jaar zijn. Daarvoor kunnen per dag vijf
retourvluchten tussen Groningen en Schiphol worden uitgevoerd. Met een
vervoerstroom van 350 reizigers per dag zou deze dienstregeling al rendabel
zijn. De kaartjes voor de luchtlijn zouden ongeveer evenveel gaan kosten als
die voor de hogesnelheidslijn naar Parijs. Een enkele reis zou volgens een
eerste schatting rond de 60 euro gaan kosten.

CO2-neutraal
Wanneer alle partijen groen licht geven, kan de verbinding binnen een jaar
operationeel zijn. Een belangrijk aspect van de vliegroute is dat de nieuwe
vorm van openbaar vervoer CO2-neutraal is. De vliegtuigen zouden gaan werken
op een uit algen te ontwikkelen biobrandstof.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl